زمان جستجو 0.78 ثانیه

ایا ژلاتین حلال است ؟ کدام ژلاتین ها حرام هستند

پاسخ هوشمند

ژلاتین بر اساس حلال یا حرام بودن حیوانی که از آن تهیه شده حرام و حلال است.

ژلاتین های گاوی که در کشور موجود است حلال هستند و ژلاتین های خوکی حرام.

ژلاتین های حلال دارای مهر و نشان حلال بر روی بسته بندی هستند.

ژلاتین حلال یا حرام؟ اما این تمام مطلب در مورد استفاده از ژلاتین نیست. نکته بسیار حائز اهمیت، توجه به حلال بودن ژلاتین های آماده یا استفاده شده در سایر محصولات آماده از جمله پاستیلها و شکلاتها که بسیار پر طرفدار نیز هستند و…، می باشد. به عنوان مثال گاهی مسافران ایرانی در بازگشت از کشورهای خارجی با خود ژلاتین یا محصولات حاوی ژلاتین مانند پاستیل می آورند بدون اینکه بدانند حرام هستند یا حلال. در این خصوص توجه به چند نکته حائز اهمیت است:

1. پرهیز از ژلاتین خوکی یا حیوانات حرام گوشت: ژلاتین باید از استخوان و پوست گاو و گوسفند و حیوانات حلال گوشت باشد و به هیچ وجه نباید از خوک (که مصرف بالایی در برخی کشورهای غیر مسلمان دارد) یا حیوانات حرام گوشت تولید شده باشد.

خداوند متعال در قرآن، سوره مبارکه بقره آیه 173 [2]و انعام آیه 145[3] استفاده از گوشت خوک را نهی کرده است. (مگر اینکه انسان از شدت گرسنگی در معرض مرگ باشد که می تواند تنها به اندازه ای که زنده بماند استفاده کند و نه بیشتر).

2. توجه به انجام ذبح شرعی قبل از تولید ژلاتین: علاوه بر حلال گوشت بودن حیوان، باید به ذبح شرعی شدن آن حیوان حلال گوشت نیز توجه کرد.

در بسیاری از مکانهای کشتار حیوان، در کشورهای غیر مسلمان، بجای بریدن رگ­های آن، دام ها را خفه می کنند تا خون در بدن دام ها باقی مانده و رنگ استخوان ها [برای تهیه ژلاتین] تیره­تر شود. یا به روشهای غیر اسلامی، اقدام به کشتار می­کنند که مراقبت بسیار از سوی مصرف کننده مسلمان را می طلبد که در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی متولی نظارت بر ذبح شرعی و سلامت گوشتهای وارداتی مجاز از مبدأ می­باشد اما فراورده­هایی چون ژلاتین از مبادی غیر مجاز هم امکان ورود دارد که هوشیاری مصرف کننده را می­طلبد.

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *