زمان جستجو 0.78 ثانیه

آیا pco باعث نازایی میشود؟+ پاسخ و نکات تکمیلی

پاسخ هوشمند

ممکن است خانمهای مبتلا به تنبلی تخمدان بر این تصور باشند که هیچ وقت باردار نمی شوند و نگرانی عمده این افراد ، که باعث مراجعه به پزشکان فوق تخصص ناباروری می شود ، وضعیت باروری و مشکل نازایی می باشد. واقعیت این است که بدلیل بی نظمی و کاهش تخمک گذاری ، این افراد نسبت به سایر خانمها با تأخیر باروری و یا نازایی بیشتری مواجه می شوند اما خوشبختانه نازایی در همه افراد مبتلا به درسندرم تخمدان پلی کیستیک دیده نمی شود.

به گزارش ایمنا، تخمدان پلی کیستیک PCO که به آن سندرم هیپر آندروژنیک مزمن همراه با عدم تخمک گذاری و یا همان تنبلی تخمدان گفته می شود.در 5 تا 10 در صد از زنان دیده می شود ویکی از شایعترین علل ناباروری در خانم ها است.
این بیماری با وجود بزرگی دوطرفه تخمدان ها و قاعدگی نامنظم، به دلیل افزایش هورمون آندروژن ـ هورمون مردانه تظاهر می کند و شایعترین علت هیرسوتیسم ونیز شایع ترین علت عدم تخمک گذاری مزمن ثانویه(کمتر از 6 تا 9 بار قاعدگی در سال) است.

علت ایجاد سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

در تخمدان ها بخش هايی به نام فوليکول وجود دارد که تخمک ها درون این فوليکول ها قرار می گیرند.
طی یک سیکل قاعدگی فوليکول ترکیده شده و تخمک بلوغ یافته از آن آزاد مي شود که جهت بارور شدن (لقاح) تخمک آزاد شده در لوله های تخمک بر (فالوپ) حرکت می کند.
در خانم های مبتلا به PCOS ، فوليکول های نارسيده به هم می پيوندند و توده های بزرگتر (کيست) می سازند، از طرف دیگر تخمک های به بلوغ رسیده موجود در فوليکول ها، نمی توانند از فوليکول آزاد شود که آزاد نشدن تخمک باعث ناباروری می شود.

7 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *