در فقه شیعه به خاطر وجود دو دسته روایات دلالت کننده بر حصر زکات در 9 چیز، و روایات دلالت کننده بر وجود زکات در اسب، اختلاف ایجاد شده است. اکثر آنها قائل به استحباب آن شده اند. امّا برخى احتمال داده اند که حدیث صحیح مورد استناد از بین احادیث دلالت کننده بر زکات اسب، کاشف از حکم حکومتى امیرمؤمنان على(علیه السلام) نسبت به زکات اسب باشد نه امر الهى دائمى استحبابى یا وجوبى. بنابراین نمى توان از این حدیث استنباط حکم ثابت شرعى وجوب یا استحباب زکات اسب را نمود، بلکه حکم آن مختص همان شرایط خاص زمانى بوده است.
اما اکثر فقهاى اهل سنّت زکات اسب را لازم نمى دانند، برخلاف ابوحنیفه که به خاطر یک حدیث نبوى(صلى الله علیه وآله)«فى الخیل السائمة فى کلّ فرس دینار; در برابر هر اسب بیابان چر، یک دینار باید پرداخت». قائل به لزوم زکات اسب شده، امّا دیگران آن حدیث را ضعیف دانسته اند.
7 پاسخ
روان و ساده
موفق و مؤید باشید عزیزان ?❤️
کامل و مفید بود
از این متن خیلی راضی هستم اما میشد یه مقدار مطالب ریزتر بیان کنند.
مطلب جالبی بود .ممنون
خیلی توضیحات کاملی ارائه شده
دمت گرم ترکوندی